600 miljarder kronor för att finansiera paranoia

En underrättelse tjänst som är så stor att den inte kan göra det jobb den är tänkt att göra. Att motarbeta terrorism är tanken men istället för att göra USA till en "säkrare plats" gör den stora satsningen att terrordåd glider mellan fingrarna på försvaret. Makthavarna i "möjligheternas land" har snarare skapat en stor bubblande pengar gryta istället för ett fungerande skydd.

"En stat i staten har växt fram i USA efter den 11 september 2001. 850 000 personer har topphemliga jobb inom den amerikanska underrättelsetjänsten, som omfattar 1 271 statliga organisationer och 1 931 privata företag, avslöjade Washington Post på måndagen.(...)

(...) Inte ens budgeten går att fullständigt överblicka, men Washington Post uppskattar den till minst 600 miljarder kronor. Det motsvarar femton hela årsbudgetar för det svenska försvaret."   
Niclas Ericsson,DN, 20 juli 2010, sid 4

Är det någon som kan greppa hur stort det är? Uppenbarligen inte eftersom inte ens budgeten har en fullständig överblick. Det äcklar mig att ett land kan slänga pengar på något så oväsentligt som en ineffektiv underrättelsetjänst som inte i närheten gör sitt jobb samtidigt som hela världen håller på att bugga upp sig efter finanskrisen. Enligt mig skulle pengarna kunna gå till mycket viktigare och brådskande saker. Inte minst USA har drabbats av krisen och tusen människor har förlorat både inkomst och bostad.

Det kanske är fel att plocka ut och jämföra på det sättet men ni förstår vad jag menar. Det är totalt meningslöst (enligt mig) att bygga upp ett försvar, än mindre ett ofungerande försvar när resurser behövs på oändligt många andra ställen.

 

Dn och morgonkaffe får mig mer upprörd än avslappnad. Det kanske är just vad som behövs, vem vet...

 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0